Hebas övergripande strategiska inriktning är hållbar och lönsam tillväxt i Stockholmsregionen och Mälardalen. Bolagets kärnverksamhet är hyresbostäder och samhällsfastigheter.
Vi vill skapa värde för ägare och samhälle genom nöjda hyresgäster, tryggare och attraktivare bostadsområden och förtroendefulla partnerskap. Genom kunnande och engagemang vill vi erbjuda hållbara trygga boenden att trivas i under livets olika faser.
För att effektivt kunna verkställa den övergripande strategiska inriktningen har vi definierat fem målområden med tillhörande strategier.
Tillväxt med finansiell stabilitet
Heba ska öka lönsamheten genom tillväxt med bibehållen stark finansiell ställning. Vår kärnverksamhet är hyresbostäder och samhällsfastigheter i Stockholmsregionen och Mälardalen.
Finansiella mål:
- Årligen öka förvaltningsresultatet med 10 procent
- Belåningsgrad ska över tid inte överskrida 50 procent
- Ekonomisk verkningsgrad ska öka:
Förvaltningsmarginal: ca 50% Direktavkastning: ca 3% Överskottsgrad: ca 75%
Strategi:
Tillväxt och föryngring av fastighetsbeståndet ska ske genom förvärv, avyttringar, nyproduktion samt renovering, ombyggnad och tillbyggnad (ROT) av befintligt bestånd. Bolaget strävar efter att bredda det geografiska området, arbeta med förtätning i eget bestånd, skapa samarbeten med befintliga och nya partners samt aktivt söka markanvisningar i en handfull utvalda kommuner. Tillväxten ska vara lönsam, hållbar och ske med bibehållen finansiell stabilitet.
Utdelning till aktieägarna
Heba ska årligen ge aktieägarna en utdelning som ska vara 70 procent av förvaltningsresultatet justerat för skatt.
Strategi:
Genom kostnadskontroll, finansiell stabilitet och stabil tillväxt blir Heba den stabila utdelaren. Utdelningen ska vara väl avvägd i förhållande till investeringskapacitet och investeringsbehov.
Hållbarhet
Aktivt hållbarhetsarbete
Heba ska ha ett aktivt hållbarhetsarbete som speglas i allt bolaget gör. I det dagliga arbetet, såväl som i bolagets långsiktiga förhållningssätt till fastighetsutveckling och förvaltning. Senast år 2030 ska fastighetsförvaltningen vara klimatneutral och hela verksamheten år 2045.
Hållbarhet - nöjda hyresgäster
NKI - Heba ska ha nöjda hyresgäster med ett serviceindex som är i nivå med eller överstiger medelvärdet för privata bostadsbolag i storstad.
Strategi:
Som en engagerad och erfaren fastighetsägare, med långsiktigt perspektiv på ägande och förvaltning, ska Heba erbjuda god service och ett tryggt, hållbart boende. Fastighetsförvaltning ska ske med egen personal och Hebas medarbetare ska vara nära och tillgängliga i relationen med hyresgästerna.
Hållbarhet - attraktiv arbetsgivare
NMI - Heba ska uppfattas som en attraktiv arbetsgivare som uppmuntrar medarbetarna till kompetensutveckling och samarbete.
Strategi:
Heba lägger stor vikt vid att behålla duktiga medarbetare och attrahera nya talanger. Bolaget uppmuntrar friskvård, erbjuder en jämställd och sund arbetsmiljö samt investerar i medarbetarnas karriär- och kompetensutveckling. Heba genomför en medarbetarundersökning vartannat år för att identifiera förbättringsområden samt följa upp hur väl bolaget lyckas med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare.
Hållbarhet - miljö
Hebas förvaltning ska vara klimatneutral senast år 2030 och hela verksamheten år 2045.
Strategi: Heba har fokus på hållbarhet i både byggande och förvaltning och all nyproduktion ska miljöcertifieras enligt Svanen, Miljöbyggnad Silver eller motsvarande. Energianvändningen ska minska med 18 procent mellan år 2021 och 2028. Heba klimatkompenserar scope 1 och 2 tills den förvaltande verksamheten inte lämnar ett negativt klimatavtryck. Heba har kartlagt den indirekta klimatpåverkan, scope 3. Nu pågår ett omfattande arbete tillsammans med leverantörer, samarbetspartners och branschkollegor för att hitta metoder för att reducera bolagets utsläpp. Hebas ramverk för grön finansiering utgör grunden för bolagets finanseringsformer där målsättningen är att utöka andelen gröna obligationer och certifikat såväl som gröna banklån.
Varumärke
Heba ska arbeta aktivt för att stärka bolagets varumärke.
Strategi:
Ett starkt varumärke bidrar till att bolaget lyckas nå de övriga målen i affärsplanen och hjälper Heba att behålla medarbetare och attrahera nya talanger. Heba ska ha en tydlig identitet och marknaden ska ha en enhetlig upplevelse av vad varumärket Heba står för. Varumärkesarbetet utvecklas löpande och ska leda till större tydlighet i vår kommunikation, internt och externt. Vårt varumärkeslöfte, Heba – en tryggare värd, går hand i hand med våra kärnvärden: närvarande, trygga och engagerade. Hebas vision är att vi ska vara bäst i Sverige på att skapa trygga och attraktiva bostäder och livsmiljöer.
Digitalisering
Heba ska arbeta aktivt för en utökad digitalisering och utveckling av IT-mognaden i verksamheten.
Strategi:
För att öka servicen till hyresgäster samt effektivisera förvaltningen arbetar Heba aktivt med digitala lösningar. Arbete sker kontinuerligt för att göra hyresgästernas upplevelse optimal. Hyresgäster ska också ha tillgång till leveranssäkert bredband och bra operatörer. Heba eftersträvar digital förvaltning, där alla hus är enhetliga och uppkopplade i samma system vilket ger möjlighet att i realtid och även i förväg fånga upp och justera avvikelser. Idag saknas ett heltäckande system på marknaden för fastighetens alla flöden. Heba följer noga den tekniska utvecklingen för att öer tid utnyttja tekniken effektivt i verksamheten.
|