Att 88 procent av våra hyresgäster känner sig trygga i sitt boende är något vi är väldigt stolta över. För oss på Heba är det avgörande att våra hyresgäster upplever trygghet och säkerhet i och omkring sina hem, säger Patrik Emanuelsson, vd på Heba.
Vad ligger bakom det höga trygghetsindexet?
Trygghetsarbetet är en integrerad del av Hebas fastighetsförvaltning. Det handlar om att skapa ordning och reda genom regelbunden städning, välskött utemiljö, god belysning och snabb sanering av klotter. I vissa fastigheter används även kameraövervakning i trygghetsskapande syfte.
Undersökningen visar att Heba ligger över branschsnittet i flera trygghetsrelaterade frågor, särskilt när det gäller säkerheten i förråd och skydd mot inbrott i lägenheten – två områden där Heba har högre värden än branschen i stort.
– I en tid där samhällsutvecklingen präglas av oro, både nationellt och globalt, är det extra glädjande att våra hyresgäster upplever trygghet. Det bekräftar att vi lever upp till vårt varumärkeslöfte – att vara en tryggare värd, säger Patrik Emanuelsson.
Fler höga betyg i undersökningen
Förutom trygghet visar undersökningen att Heba får höga betyg inom flera andra områden:
• Attraktivitet: 91,3 % (2023: 91,2 %)
• Produkt (lägenhet, utemiljö, allmänna utrymmen): 81,4 % (2023: 80,8 %)
• Service: 85,3 % (2023: 85,7 %)
Särskilt attraktiviteten sticker ut – ett kvitto på att Hebas bostäder upplevs som moderna, välskötta och eftertraktade.
Engagerade hyresgäster
Svarsfrekvensen i årets undersökning var 64,1 procent, vilket är högre än branschsnittet på 61,3 procent. Det visar på ett stort engagemang bland hyresgästerna och ger Heba ett stabilt beslutsunderlag för framtida förbättringar.
Vi tar våra hyresgästers synpunkter på största allvar. Undersökningen är ett viktigt verktyg för att identifiera vad vi gör bra och vad vi kan utveckla. Det är så vi fortsätter att vara en trygg, attraktiv och hållbar hyresvärd, avslutar Patrik Emanuelsson.