– På Heba ställer vi krav men sträcker samtidigt ut en hand för att hjälpas åt. Att fatta hållbara beslut är en kunskapsfråga, vet man vad som är rätt och fel blir det enkelt att fatta rätt beslut, säger Patrik Emanuelsson vd på Heba Fastighets AB.
Uppförandekoden för leverantörer är gemensam för branschen. Den innefattar hållbara villkor som säkrar att leverantörerna arbetar enligt etiska och hållbara metoder. Det handlar om arbetsförhållanden, miljöansvar, affärsetik och efterlevnad av lagar och förordningar. Leverantörerna måste arbeta på ett sätt som överensstämmer med Hebas värderingar och mål.
Träffas och hjälps åt för att få samsyn
Frågan är viktig för Heba och för att nå ut till leverantörerna bjöds i somras de första trettio in till möte, för att tillsammans gå igenom kraven som ställs i uppförandekoden.
– Vi tror att allt blir enklare och smidigare om vi träffas och pratar. Att vi bjuder in till möte visar också våra leverantörer hur viktigt vi tycker att frågan är och att vi finns till hands för att hjälpa dem i deras arbete med detta. Leverantörerna var positiva till mötena vilket är väldigt bra, säger Ulrika Thorildsson fastighetschef på Heba.
Granskning sker under 2025
Hebas väsentliga leverantörer, styrt av volym och antal beställningar, har under 2024 skrivit under uppförandekoden och nu pågår granskning, det vill säga Heba kontrollerar att leverantörerna lever upp till kraven Heba ställer. Målet är att de väsentliga leverantörerna ska vara granskade utifrån uppförandekoden under 2025. Uppföljning kommer ske varje år.
Hebas arbete för att säkerställa hållbara leverantörer slutar inte där, utan fortsätter successivt för att omfatta fler.
Respons från leverantörer efter mötet om uppförandekoden:
- ”Bra med möte, seriöst. Heba är den första leverantören som kallar till ett möte om detta. Visar att Heba tar det på allvar.”
- ”Toppen att träffas för att få förståelse och samsyn tillsammans.”
- "Kul med push från kunder, det ger skjuts till vårt eget arbete."
- "Positivt att vi får hjälpa varandra."