För att få byta din lägenhet måste du ha bott i den i ett år. Det gäller även personen du vill byta med. Enligt hyreslagen ska du ha beaktansvärda skäl för att kunna byta din lägenhet. Exempelvis ändrade familjeförhållanden, behov av en mindre eller större bostad, ska börja nytt arbete eller studera på annan ort.
Bytesansökan mellan hyresrätt och bostadsrätt eller villa godkänns inte.
Vid ett eventuellt byte kommer en sedvanlig prövning av din bytespart att göras, se Hebas Uthyrningspolicy.
Vi kommer att inhämta en kreditupplysning och Heba accepterar inga betalningsanmärkningar eller oreglerade skulder.
Heba kommer att inhämta boendereferenser - det får inte förekomma anmärkningar vad gäller skötsamhet eller hyresinbetalningar.
Innan bytet kan godkännas kommer en besiktning att göras. Om debitering av eventuella skador kommer ifråga ska denna kostnad regleras innan nytt avtal kan skrivas.
En ordentlig flyttstädning ska genomföras. För mer information och checklista, se Flyttstädning.
Handläggningstiden för en bytesansökan är ca sex till åtta veckor, under förutsättning att den är komplett.
Under sommarmånaderna 31 maj till 31 augusti handläggs inga byten.
Följande blanketter och intyg ska bifogas:
- Personbevis för samtliga parter.
- Aktuellt arbetsgivarintyg med årsinkomst eller motsvarande dokument med inkomstuppgift. Egenföretagares inkomst styrks exempelvis från revisorer, F-skattsedel och preliminär deklaration samt aktuell balans- och resultaträkning.
- Kopior på de tre senaste lönespecifikationerna.
- Kopia på samtliga hyreskontrakt i byteskedjan.
- Anledning till bytet för samtliga parter.
- Om det i bytet ingår fler än två lägenheter, ska ni lämna en redogörelse för byteskedjan, se baksidan av bytesansökan.
Observera att parkerings- och/eller garageplatsavtal upphör i samband med bytet och kan inte överlåtas.
Ansökningsblankett lägenhetsbyte (pdf)
Komplett bytesansökan scannas in och mejlas till:
E-post: info@hebafast.se
Alternativt skickas till:
Heba Fastighets AB
Box 17006
104 62 Stockholm